Goodbye India! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu Goodbye India! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu

Goodbye India!

Door: Jordi & Maartje

Blijf op de hoogte en volg Jordi en Maartje

06 Mei 2012 | Thailand, Bangkok

Hai allemaal!

Wat blijft het toch leuk om jullie reacties en mailtjes te lezen!! Leuk dat jullie op die manier met ons meereizen :)

Deze keer beginnen we met een waarschuwing. We zijn namelijk naar de meest fascinerende plek van India geweest: Varanasi. Misschien kennen sommigen het wel, de plek waar Hindoes gecremeerd worden. Lees: Als lijk zijnde word je aan de Ganges op een houtstapel gelegd met een hele ceremonie er omheen. Iedereen kan toekijken. De naaste mensen tussen de brandende houtstapels en andere toeschouwers van een paar meter afstand. Dus als je pech hebt zit je midden in de rook. De eerste paar minuten is het shockerend om mee te maken, maar aangezien de Indiërs het allemaal normaal vinden went het al snel. Eerst zagen we een verkoold been en was een lijkverbrander bezig met een stok de gevallen stukjes van het persoon weer op het vuur te krijgen. Dit is al redelijk raar om te zien, maar het kan erger. Toen we weg wilden gaan zeiden we min of meer voor de grap: toch jammer dat we geen heel persoon op de stapel hebben zien liggen. We draaiden ons nog een keer om en ja hoor! Op dat moment werd net een nieuwe brandstapel met een dode erop aangestoken. Echt bizar om te zien hoe dit langzaam in brand vloog. Als de wind richting het hotel stond kwamen de rookwolken recht op ons hotel af. Maar dat niet alleen, er was ook een prachtig uitzicht over de stad en de Ganges! Daar bovenop ook nog eens apen die ’s ochtends voor het raam van onze kamer zaten en ons met veel kabaal wakker maakten.

De volgende ochtend hebben we al om 6:00 een boottocht over de mistige Ganges gemaakt. Fascinerend om te zien waar de heilige rivier wel niet voor gebruikt wordt. Het as van de verbrande mensen belandt in de Ganges, doordat goudzoekers de laatste restjes goud proberen te vinden. Staan ze daar met hun zeef… Sommige mensen hoeven niet gecremeerd te worden, dat is echt een eer. Kinderen, zwangere vrouwen, heilige mannen, mensen die gebeten zijn door een cobra of die lepra hebben worden met een zware steen de rivier in gegooid. Af en toe laat een touw los en komt er een lijk naar boven drijven. Hup, nieuwe steen er aan en weer de rivier in. Lekker boottochtje hebben we gemaakt he?! In dezelfde rivier zie je massa’s mensen zich wassen, zwemmen en vissen vangen! Wij hebben in Varanasi dan ook maar geen vis besteld ;-)

Na dit indrukwekkende boottochtje belandden we in de volgende indrukwekkende belevenis. De broer van Shweta(de vrouw waar we in Delhi op visite gingen) had geregeld dat we de Golden Temple konden bezoeken. In principe voor niet-Hindoes ontoegankelijk, maarrr wij hadden een connectie en een paar euro’s. Opeens wel toegankelijk, als VIP. Hindoes staan uren in de rij om naar binnen te kunnen, wij een paar minuten. In de tempel totale chaos. Iedereen wil offers brengen aan Shiva. Dit doen ze door heel kleine kommetjes met melk en wat mysterieuze ingrediënten over een paaltje in de grond te gooien, genaamd God. De Indiërs zeiden constant tegen ons: that’s God, pray to God! Weten we eindelijk hoe God er uit ziet ;-) Een zwart rond stenen paaltje met heel veel melk en rozen over zich heen. Aangezien wij er als VIP waren gooiden wij geen kleine kommetjes, maar hele emmers! Ook moesten wij een stuk zijden gooien. Toen alle offers over het hek heen waren gegooid en we helemaal geplet waren door de massa mensen gingen we na een paar minuten weer naar buiten. Wow! We waren er helemaal stil van. Zo indrukwekkend om de Indiërs zo vol overgave hun God te zien vereren!

Het Varanasi-uitje was nog niet compleet: We moesten nog even op de thee bij de familie van Shweta. Het gezin sprak geen woord Engels, maar ze waren zeer vereerd dat wij op visite wilden komen. Vooral veel glimlachen en Chai drinken.

Na deze bijzondere dagen in een van de belangrijkste steden van het Hindoeïsme zijn we doorgegaan naar een van de belangrijkste plekken van het Boeddhisme: waar Boeddha zijn verlichting heeft bereikt. Een plaats vol met prachtige Boeddhistische tempels. Elke tempel gebouwd volgens de bouwstijl van een ander land, wat voor een diverse verzameling tempels zorgt.
Voor we dit stadje bereikt hadden, zijn we als tussenstop naar de ruïnes van een van de oudste universiteiten van de wereld geweest. Ook dit was weer Boeddhistisch. In dat dorpje was echter geen hotel te vinden. Helaas gaf ons reisboek iets anders aan en stonden wij in het pikkedonker in the middle of nowhere. Onze eerste nacht buiten slapen? Nee. We werden gered door een paar Boeddhistische monniken. Eerst werd ons uitgelegd dat de plek waar we waren eigenlijk alleen bestemd was voor leerlingen van een Boeddhistische school en dat het dus voor ons niet mogelijk was om er te slapen. Gelukkig werd er voor ons een uitzondering gemaakt. We mochten overnachten in een Boeddhistisch tempelcomplex. Super gaaf om tussen al die monniken te lopen en in hun rustgevende omgeving te zijn :)

Op naar onze laatste bestemming in India: Kolkata. Twee dagen door deze grote stad banjeren met een nog groter stadspark en natuurlijk mooie gebouwen. Ook zeker niet verkeerd: nog even genieten van een goede Indiase keuken.

En toen……. Op naar THAILAND!

De weblog is alweer lekker lang aan het worden, dus op de laatste verhalen moeten jullie nog even wachten. Inmiddels hebben we van onze hele India-reis een selectie gemaakt, die nu online staat. Hebben we tenminste een kleine back-up mocht er hier iets kapot gaan en kunnen jullie meegenieten.

Dikke knuffels van ons!

PS. Hoe was Koninginnenacht/dag? Viel er in Amsterdam nog wat te beleven zonder de grote feesten? En het bevrijdingsfestival of Texel… Hoe was het? Tell us! :D

• 06 Mei 2012 - 13:54

Berber:

Wat een super verhaal weer en indrukwekkend. Haha bijna een nacht op straat door gebracht, geluk zijn jullie gered!
    Geniet van Thailand nu, hopelijk is het mooi!
    Liefs vanuit Melbourne

• 06 Mei 2012 - 14:02

Veerle:

Superleuk jongens! Wat zullen jullie het luxe en chill (en schoon denk ik) vinden in Thailand! Enjoy!
    xx

• 06 Mei 2012 - 14:41

Daniëlle:

Heerlijk weer een reisverslag, net wat ik nodig had op zo'n regenachtige dag als vandaag. Enneh heeft die zijde toch geholpen. Wie weet of jullie een monnik waren tegen gekomen, die een slaapplaats aanbood, zonder emmers melk :P

Ik was op Koninginnedag bij mijn ouders, dus jammer genoeg geen Amsterdam. Koninginnedag was voor mij lekker luisteren naar een optreden van het orkest. Even naar mijn oma vanwege haar verjaardag. De tijd benut om eindelijk eens naar het nieuwe flatje van mijn zus en zwager te gaan en veeeeelllll spelletjes gespeeld. Lekker buiten want het was prachtig weer. Voor ik het wist was het weekje weer voorbij en kon ik weer aan de slag in het lab, wat ook stiekem wel heel fijn was.

Geniet van Thailand!
    Liefs Daan

• 06 Mei 2012 - 14:49

Dirk:

Een heel mooi verslag, jullie hebben mooi weer, het is hier koud.
    Het lijkt me wel een indrukwekkende
    gebeurtenis dat cremeren.
    Ik zou ook geen vis uit die rivier gaan eten.
    groeten

• 06 Mei 2012 - 15:08

Marijke:

Lieve reizigers,

Allereerst: wat een eer om een foto te krijgen van olifanten die jullie zelf(?) gezien en gefotografeerd hebben. De kaart zit in de auto, ik kijk er elke dag naar, dan ben ik bij jullie en kan ik alvast voorgenieten voor Afrika :)

Wat indrukwekkend om te lezen, je leest altijd wel over de Ganges, maar dan denk je altijd: Is dat echt zo? Bijzonder om te lezen dat het ook echt zo is en verstandig om geen vis te eten...

Ook leuk om te weten hoe God eruit ziet, als ik nu wil bidden, weet ik waaraan ik moet denken:)

Geniet maar lekker verder!

Ps: Bevrijdingspop in Haarlem was leuk, had speciale Gast kaartjes, dus ik kon lekker vaak plassen zonder rij en bier halen zonder wachten...;) Het was inderdaad dus erg koud, dat te bedenken dat we vorig jaar met onze teenslippers daar stonden ;)

Liefs, Marijke

• 06 Mei 2012 - 15:52

Simon:

Dus als 'Ganges' gelijk staat aan 'badkuip' staat 'deels verbrande ledemaat' gelijk aan 'badeendje'... Gelukkig hebben we in Nederland geen heilige rivieren.

Overnachten in een Boeddhistisch tempelcomplex, gaaf! Wat een indrukwekkend reis maken jullie :-) Veel plezier in Thailand!

• 06 Mei 2012 - 16:26

Roelof:

leuk verslag , het is zo herkenbaar omdat we het ook zo hebben meegemaakt , heel bijzonder en dat je nog in het huis van Swetta bent geweest vonden wij ook heel gaaf , maar goed India is nu geweest op naar het volgende avontuur groetjes vanuit een koud nederland.

• 06 Mei 2012 - 16:26

Roelof:

• 06 Mei 2012 - 17:12

Tini Neves:

Weer een mooi verslag en jullie maken wat mee.
    Over de lijk verbranding heb ik eens een documantere gezien op TV maar om met je neus er op te staan is bizar.
    Goede reis naar Tailand en geniet er net zo van. Hartelijke groeten uit een koud Zaandam.

• 06 Mei 2012 - 18:55

Marieke:

Indrukwekkend, indrukwekkend indrukwekkend. Wat maken jullie veel mee en wat kunnen jullie er leuk over schrijven. Wie typt er eigenlijk?

Toen mijn opa en oma gecremeerd werden vroeg ik me af hoe dat ging, niet dat ik dat echt wilde zien maar toch...en nu hebben jullie gewoon gezien hoe dat gaat, een lichaam dat verbrandt! Pfff zwaar lijkt me dat maar het relativeert waarschijnlijk wel als je ziet hoe de mensen in India daar zelf mee om gaan.

Veel plezier in Thailand, men zegt dat de mensen daar ontzettend vriendelijk zijn!

Liefs Marieke

Oja! Koninginnedag was bloedheet (voor ons koude Nederlandbewoners dan he) en gezellig in Amsterdam. We konden wandelen ipv schuifelen door de menigte en verder was het lekker oranje.

• 06 Mei 2012 - 21:08

Annet Wester:

Jee,wat leuk om al jullie belevenissen te lezen, geweldig om dat allemaal mee te maken! Als ik het goed heb zitten jullie nu op Koh Pagnan waar wij ook mooie herinneringen aan hebben. Aanrader is voor een habbekrats eten op het marktje in Thongsala. Veel plezier verder! Groetjes Annet

• 07 Mei 2012 - 08:39

Ruud:

Hey Jordi en Maartje!

Heb net stikjaloers jullie foto's bekeken achter mijn werkcomputer (foei Ruud!). Wat een fantastisch avontuur moet dit nu al zijn! Zulke mooie foto's, al die kleuren, prachtige natuur en echte stadschaos! Echt fantastisch! Ook jullie verhalen zijn superleuk om te lezen.
    Hier in NL is alles prima, Koninginnedag vrij rustigaan gedaan (aangezien ik de 3 nachten ervoor was wezen stappen) en het was toen zowaar supermooi weer, dus lekker gerelaxt en rondje door de stad geslenterd. Afgelopen zaterdag naar Bevrijdingspop (koud!) en nu weer lekker aan het werk. Maar met jullie verhalen begint het wel heel erg te kriebelen om een volgende reis te gaan boeken.
    Geniet er nog van (al is dat zo te zien/lezen voor jullie overbodig advies) en tot jullie volgende verhaal!
    Cheers!

• 07 Mei 2012 - 12:48

Ard:

Wat een avonturen weer!
    Je weet wel dat ze daar andere manieren van geloofsbelijdenis en omgang met de doden hebben, maar als je het zo aan de hand van jullie belevenissen mee-ervaart komt het toch weer heel anders binnen.
    Geniet van Thailand, we zijn benieuwd naar de volgende verhalen!

Dikke knuffel voor jullie beiden!

• 07 Mei 2012 - 13:29

Truusje:

Heey zus,

Wat een avontuur weer!
    Pap, mam, Floor en ik waren naar Haarlem met Koninginnedag en het was snik heet!!! Maar voor de rest is het hier idd koud, wat fijn is want dan kan ik beter aan mijn scriptie werken. :p

xxx

• 07 Mei 2012 - 19:57

Lucy:

Woww.. wat een culture shock wat jullie nu weer allemaal hebben meegemaakt! Zo te lezen zal Indonesië echt een meevaller worden vergeleken met India. Jullie zullen ondertussen wel gewend zijn aan
    - het chaotische verkeer
    - het warme en vochtige weer
    - de traagheid en inefficiëntie waarmee mensen werken
    - het feit dat werkelijk alles en iedereen omkoopbaar is
    - mensen net zo veel foto's maken van jullie als jullie van de toeristische attracties (in de wat minder toeristische gebieden tenminste)
    Gaan jullie ook nog naar Java?? Dan is er nog maar één ding waar je nog aan moet wennen: midden in de nacht wakker worden van de moskeeën!! Geniet van jullie verdere reis.. x

• 08 Mei 2012 - 09:16

Raoul.:

Hi globetrobers wat een verhaal en zo puur het leven!
    Zo zie je maar buiten Nederland gaan zaken echt heel anders en of dat verkeerd is daar hebben we maar geen mening over, ja toch?
    Alles verder oké daar het eten valt niet altijd goed begreep ik dus wederom gewoon vega worden/blijven!

Wij zijn ook naar een eiland geweest Ko Texel, erg leuk maar wel iets minder warm hahahaha.
    Heel veel plezier daar en geniet van elke dag en het moment.

bigi brasa Raoul en co....

• 10 Mei 2012 - 14:42

Marijke Bergshoeff:

Hoi Maartje,
    Wat een geweldig mooie reis maken jullie. Wat schrijven jullie er leuk over. Wij gaan volgende winter ook naar India. Ik heb er nu nóg meer zin in. Groetjes, geniet en pas op jezelf!
    Marijke

• 12 Mei 2012 - 15:40

Femke B:

wauw indrukwekkend weer!wat maken jullie weer veel mee!Vooral Xander zou de verbranding van de lijken graag eens willen zien.Tja, het is een beetje zijn beroep he!Nog meer genieten in Thailand!!!!
    X Femke.

• 14 Mei 2012 - 16:42

Diana:

Dus nu is het bye bye India! Volgens mij hebben jullie het heel goed gehad. Wanneer je weer thuis bent, kun je lekker herkauwen. :)

De shock van "schoon" hebben jullie intussen gehad in Thailand. Persoonlijk houd ik toch meer van de Indiër dan van de Thai....

Jullie verslag was weer genieten! Een saillant detail: Wij kregen zo'n vette walm van de verbranding in ons gezicht!!!

• 12 Juni 2012 - 11:32

Cake:

Hey Maartje en Jordi,

Super tof om over jullie culture-shocks te lezen. Volgens mij is het een goudmijn voor antropologen. Tja, recycling...reclyning....De liggende Boeddha :P. Ik ben nog even in Berlijn geweest, want het weer in Nederland is momenteel niet echt iets om blij van te worden...

Reizen is altijd en avontuur. Ben blij dat jullie dit samen meemaken :) Vele avonturen toegewenst voor de rest van de reis.