Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Chengdu, China van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Chengdu, China van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Jordi en Maartje

01 Augustus 2012 | China, Chengdu

Nihau!

Hoe gaat het met jullie? Lekker van het mooie weer aan het genieten? Hier gaat het goed! Super leuk om jullie berichtjes te lezen :) Wij zijn weg uit Vietnam. Het fantastische land met kei goeie chipssmaken: zeewier, beefsoup, chicken wings... Lovely! Na onze vorige weblog hebben we Jordi’s moeder van het vliegveld gehaald. Gezellig!

Eerst maar eens wat geschiedenis opgezocht, oftewel naar de Cu Chi tunnels. Tijdens de Vietnam-oorlog hebben de Vietnamezen kilomeeeeeeeeters lange tunnels gegraven om wapens het land in te smokkelen, maar de mensen die dit deden leefden ook in deze tunnels. Ze hadden zelfs keukens, kleine fabriekjes en ziekenhuizen onder de grond! Je kon zelf ook een stukje door zo’n tunnel. Echt benauwd en dan was hij al vergroot voor de toeristen! Daarna in het War-museum indrukwekkende foto’s bekeken. Genoeg geschiedenis. Door naar de Mekong! Het prachtige waterstelsel dat in het zuiden van Vietnam ligt. Veel gevaren, kleine dorpjes bekeken en eigenlijk nog wel het leukste: de floating market. Prachtig om te zien hoe de handel gedreven wordt op het water. Veel mensen die vrijwel nooit van het water afkomen. Je woont op een boot, je vervoert je met dezelfde boot, je wast je met water uit de rivier, je werk is op het water, je vrienden wonen op het water…

Op naar Cambodja! Op de heen- en terugweg naar/van Siem Reap een dagje de stad Phnom Penh bezocht. Lekker cultureel gedaan: paleis, Boeddhistische tempel, markten en een van de Killing Fields bezocht. De naam zegt al genoeg. Een veld waar tijdens het regime van Pol Pot duizenden mensen zomaar werden vermoord en hier in massagraven werden gegooid. Waarvoor we echt naar Cambodja waren gekomen zijn de wereldberoemde tempels van Angkor. De bekendste is Angkor Wat. Heeeeeel groot! Stiekem nog mooier is Angkor Thom. Super gave gezichten uit steen gehakt. Omdat al deze tempels zo immens groot zijn kun je onmogelijk wandelend van de een naar de ander. Daarom hadden we heel luxe onze eigen driver. Zeg maar een huifkar, maar dan een brommer ipv een paard.. Best relaxed!

Nog maar een paar dagen voor we weer afscheid moeten nemen van Lida. Wat willen we de laatste paar dagen doen? Inderdaad.. Genieten van zon, zee, strand en een goed boek. En dat kan! Vietnam heeft een klein eilandje ‘Phu Quoc’. Amper mensen om je heen. Lekker relaxen… Heerlijk zo’n een tropisch eiland! :-)

Weer terug in Ho Chi Minh hebben we ons alle drie onder handen laten nemen. Jordi door de tandarts, Lida en Maartje door de masseuse. De tijd met Lida was voorbij gevlogen en voor we het wisten moesten we alweer afscheid nemen. Zij terug naar NL, wij door naar Noord-Vietnam. De staf van ons hotel in Hanoi is heel vriendelijk, wat ons goed uitkomt. We moeten hier namelijk via iemand ons visum voor China zien te regelen. Dat mogen zij dus mooi voor ons doen! Ze zeggen dat als we wat geld en onze paspoorten geven, een week later het visum er in hoort te zitten. Afwachten… Op internet hebben we genoeg verhalen gelezen dat het uiteindelijk toch niet lukt. Spannend dus!

Ondertussen doen we een relaxcruise door de mooie Halong Bay. Prachtige rotsen die torenhoog uit het water steken. Een beetje om je heen kijken, lezen en ondertussen mocht de kok weer zijn werk doen. We hebben nog wel wat actiefs gedaan hoor! Kajakken tussen die rotsen door. Zoooooo mooi!! Eigenlijk nog mooier dan vanaf de cruise!
Na dit leuke uitje gingen we door naar de bergen! Daar zit je dan op je balkonnetje met uitzicht op de Franse Alpen, stokbroodje erbij… Alleen huppelden hier dwergen rond in een inheems gewaad. Vanaf dit dorp een geweldige trekking gemaakt. Twee dagen lang wandelen door de rijstvelden die tegen de bergen op zijn gemaakt. Vlak voor we aan de kleine paadjes zouden beginnen begon het toch hard te regenen! De kleigrond werd zooooo glibberig! Veel mensen zijn hier dan ook heerlijk uitgegleden. Wij niet! Maartje koos daar een andere plek voor… Een waterval! Na een lange tocht waren we bij een mooie waterval aangekomen alleen moest je dan wel nog even over een zijstroom springen. Jordi deed dit natuurlijk perfect. Een dwerggids zou Maartje helpen. Daar had je dus helemaal niks aan. Aaaaaaaaaaaaaaaaah daar viel ze bijna de afgrond in! Gelukkig was daar haar redder in nood: mister Jordi Wester! Nog net op tijd trok hij haar de kant op. Yes! Gered! Volgens de andere toeristen zag het er spectaculair uit: ‘you are the girl that almost felled down the waterfall!'

Back in Hanoi maar even een Bia Hoi voor € 0,20 gehaald om de schrik te verwerken en te vieren dat het visum voor China binnen is!!! Ja, dan mag er wel een biertje gedronken worden al zittend op een plastic kleuterstoeltje langs de kant van de weg. Gezellig haha!

Zullen we in China ook zoveel ratten, kakkerlakken en maden tegen komen als afgelopen maanden? Hoewel het bezoekje van de maden maar eenmalig was, was het toch niet zo fijn dat de hele badkamer er mee vol zat! De kakkerlakken en ratten zagen we zo’n beetje overal. Er klom er zelfs een bij Maartje omhoog. ‘Wat kriebelt daar nou toch? Oh het is een kakkerlak!’ Een tijd terug kreeg ze ook al een grote gekko op haar hoofd. Die viel van een dakje en bleef net zo lang liggen tot Jordi hem er weer afhaalde. We vermoeden zomaar dat het in China een beetje anders wordt. De dieren op je bord… Iiiieeelllgggh!

Nu we dit typen zitten we heerlijk thee te drinken op een terrasje aan een meer in Chengdu. Hebben al meerdere verse thee gehad. Heet water met roosjes, met lavendel en nu met chrysanten!

Brengen jullie ons op de hoogte van jullie zomerse uitjes, vakantieverhalen en de nieuwste roddels? Dan genieten wij hier nog eventjes, nog maar 23 dagen :-(

Veel liefs,
Jordi & Maartje

Oeh! De foto’s van Vietnam & Cambodja staan vanaf nu online!! Weliswaar niet in ons vorige online-album(lukt hier niet in China), daarom in een ander. Kijkt wat minder lekker, maar het is niet anders…

Cambodja:

Vietnam 1:

Vietnam 2:

Vietnam 3:

De ‘oude’ India-foto’s:

• 01 Augustus 2012 - 17:34

Tinineves@live.nl:

Gezellig jullie belevenissen weer te lezen, ik heb een rustige periode geen oppassen.en wandelingen zijn er ook niet veel in deze periode. Zaterdag ga ik naar Alkmaar op de kat van Alcidia passen zij gaan 3 weken naar Denemarken. Geniet van de laatste weken. hartelijke groeten ui Zaandam Tini Neves

• 01 Augustus 2012 - 17:53

Veerle:

leukleukleukleukleukleuk!! Lekker kanoen jeeeeej! Ik hoop dat jullie China superleuk vinden, ben benieuwd waar jullie allemaal heengaan! Willen jullie Cheng du alvast voorbereiden op 2 giechelende meisjes die over 4 weken die kant op komen ;-). Veel plezier nog daar, knoeperthard genieten jullie!
    koeskoes!

• 01 Augustus 2012 - 21:22

Cake:

Chrysanten! Een van de beste thee!

• 02 Augustus 2012 - 08:54

Marieke:

Hoi Maartje en Jordi,

Wat leuk dat jullie in Cambodja waren. Er is een televisieprogramma in Nederland, dat heet 'Bestemming onbekend' en ik zag het laatst op tv. Er gingen twee meiden naar Cambodja, ze zagen de lelijke kant van het land. Mensenhandel, kinderarbeid, moeders die hun kinderen op de markt verkopen vanwege geldgebrek, meisjes van zes die in de prostitutie belanden....Hebben jullie daar ook iets van gemerkt? Of alleen de mooie kant gezien? (al kan ik me voorstellen dat jullie niet blij werden van de killing fields....)

Succes met alle enge beesten, blegh ratten!

Groetjes Marieke

• 02 Augustus 2012 - 11:51

Nelleke:

geweldig, echt naar China!
    Een beetje jaloers zijn we wel op Lida, fijn dat ze weer terug is, we gaan de wierookstokjes branden , buiten in de regen of wachten op mooi weer...
    Joris is terug uit La France, hij is gaan kamperen met vrienden, Mathijs heeft vage plannen om ook die kant op te gaan.
    Onze grote de Waard tent is (bijna !)verkocht....wij doen rustig aan met Wisse dit jaar.
    groet Nelleke

• 02 Augustus 2012 - 14:09

Truusje:

Lieve Maartje, dat is echt weer iets voor jou om bijna van een waterval af te vallen, haha. Ik ben wel heel blij dat het goed is afgelopen. Jordi, bedankt voor het redden van mijn zus! Veel plezier nog!

• 02 Augustus 2012 - 14:11

• 02 Augustus 2012 - 14:11

• 02 Augustus 2012 - 14:15

• 02 Augustus 2012 - 17:32

Jordienmaartjeopreis:

Hey wereldreizigers,
    Leuk weer wat van jullie te vernemen. We hebben al verhalen en foto's van Lida mogen horen en
    zien. Erg leuk! Heerlijk dat jullie dat samen hebben mogen delen :). Onze vakantie is met mooi weer
    begonnen, ook een beetje verdrietig, onze poes Binkie is plotseling overleden :(. Verder gaan we lekker fietsen en wandelen en dagjes uit in Nederland. Jullie laatste weken zijn inmiddels ingegaan.
    Wat fijn dat het nog gelukt is met het visum. Nog een hele fijne en bijzondere tijd in China.
    Geniet van al het moois, de mensen en elkaar. Pas goed op jullie zelf, een ongeluk zit in een klein hoekje
    ;).
    Hartelijke groeten en liefs van fam. oosterveen.

• 02 Augustus 2012 - 20:43

Marlies:

Dag lieve Jordi en Maartje!

Wat een heerlijke verhalen en wat een prachtige foto's!! Maar euhm Maartje... Weet je nog wat we hadden afgesproken?? Dat je HEEL terug zou komen? ;-) Blij dat Jordi je gered heeft! :D

Hier gaat het super, geniet van mn nieuwe functie en we gaan zondag op vakantie naar..... *tromgeroffel*.... De Veluwe!! ;) Hahahaha. We gaan lekker een weekje kamperen! Heel veel zin in.

Geniet ontzettend in China, wat vliegt de tijd he?! En tot over ruim 3 weken!!!

Liefs,
    Marlies

• 04 Augustus 2012 - 12:07

Femke B:

Hey Maartje en Jordy,wat een heerlijke verhalen weer!Wij zitten nu in Normandië met redelijk weer.Al veel gezien van de omgeving.De kinderen vermaken zich ook prima.Lekkere camping met zwembaden en de zee aan de overkant.Het weer wordt wat minder maar dinsdag gaan we naar een andere camping en daar wordt het gelukkig prachtig.Nog naar 2 kastelencampings en op de terugweg bij Parijs een hotelletje.Ff luxe nog hè!geniet van jullie laatste dagen dan zien we jullie weer in het echt!!!!Groetjes en liefs xxxxx Femke.

• 04 Augustus 2012 - 18:58

Sanne:

Hoi Jordi en Maartje,

Wat een prachtig verhaal weer! Maartje kijk je wel een beetje uit, we zien je graag levend terug hier! En Jordi hoe bevalt zo'n tandarts in Cambodja? Vast heeeeel anders dan hier! Wauw jullie laatste weken alweer, heel veel plezier in China! (Lijkt me echt een bizar land) Zal echt wennen zijn straks weer thuis! Ik ga julllie wel missen hoor op Lowlands, echt vreemd dat jullie er niet bij zijn dit jaar! Tot heel snel alweer!

X Sanne

• 07 Augustus 2012 - 14:07

Jaap Zwaag:

Wat geniet ik toch telkens weer van die prachtige verhalen. Ben zeer benieuwd naar jullie China belevenissen.

Jaap

• 16 Augustus 2012 - 11:26

Jos:

Wat een geweldige foto's en ook leuke filmpjes. Wat hebben jullie al ongelooflijk veel gezien.
    Jullie willen onze vakantieverhalen weten; welnu ik kan je vertellen dat een weekje bij Landal op de Veluwe ook hele mooie foto's op kan leveren, maar dan wel van een heel ander soort!!!
    Geniet nog van jullie laatste weken en tot snel!
    Liefs Jos

• 18 Augustus 2012 - 15:23

Diana:

Wat een avonturen!!
    Dat wordt afkicken, straks weer terug in Nederland.
    Ben je wel voorzichtig, de laatste 23 dagen? Je wilt je reis toch zeker afmaken? ;-)
    Geniet nog even en ik zeg niet tot ziens, want ik ben met pensioen.
    groeten

• 20 Augustus 2012 - 16:13

Ellen:

Hallo Maartje en Jordi, Wij hebben genoten van jullie gezellig geschreven reisverslagen. Wat is de tijd snel gegaan, ga nog maar vier dagen volop genieten van al het moois daar. Leuk om op de foto's te zien dat jullie en zelfs Lida eruit zien als reuzen bij de bevolking daar. Fantastisch dat de meeste verkoop verricht wordt vanaf de fiets. Hele goede terugreis gewenst, hopelijk hebben jullie ook weer zin om naar ons kleine landje te komen!
    Lieve groet, Ellen en Guus