Mister you lose haha! You lose from Denmark haha! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu Mister you lose haha! You lose from Denmark haha! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu

Mister you lose haha! You lose from Denmark haha!

Door: Jordi & Maartje

Blijf op de hoogte en volg Jordi en Maartje

12 Juni 2012 | Indonesië, Batavia

Hee EK-gangers!

Hier in Indonesië hadden wij ook zin in de eerste wedstrijd van NL. Niet alleen wij, maar het hele land. Iedereen is voor NL. We zouden met zijn allen winnen. Tot we verloren. Toen hadden opeens alleen de Nederlanders verloren en we werden we keihard uitgelachen. Mister you lose haha! You lose from Denmark hahaha!

Afgelopen weken hebben we Indonesië bewonderd, nou ja twee eilanden dan. Bali gezellig met de ouders van Maartje. Wat heel relaxed was aangezien zij hun huiswerk goed hadden gedaan en dus precies wisten waar we naar toe konden gaan. Heerlijk, konden we eindelijk even de Lonely Planet dicht houden. We begonnen in Ubud, het culturele en artistieke centrum van Bali. Een heel gezellig stadje vol met schilderijen, houtsnijwerk en veel gekleurde batikstoffen. Dit alles is omringd door prachtige rijstvelden. Je hoefde maar een steegje door en je belandde midden in de rijstvelden waar mensen in traditionele klederdracht de rijst aan het oogsten waren. Heerlijk om hier doorheen te wandelen en te genieten van al dit moois. Wat ook heel leuk was was het apenbos. Vergeleken bij dit stelt de Apenheul niks voor. Je wordt omringd door honderden aapjes die zo nu en dan de behoefte hebben om op je hoofd te klimmen. Lees: Harry’s hoofd en er vooral niet meer afgaan. Zie foto’s ;)

Na Ubud hebben we twee heerlijke strandlocaties bezocht, nou ja eigenlijk zaten we hier niet voor het strand. Hier hebben we geen seconde op gelegen. We hebben veel tripjes gemaakt naar al het moois wat Bali te bieden heeft. Van tempels tot bergen, van traditionele dorpjes tot nog meer tempels. Ieder huis heeft wel zijn eigen tempeltje en dan zijn er ook nog veel gezamenlijke tempels. Je snapt het al. Overal waar je kijkt zie je tempels, tempels en nog eens tempels. Bijzonder! Wat helemaal fascinerend was, was om te zien hoe mensen in een traditioneel dorpje met zijn allen twee varkens gingen slachten, bereiden en opeten. We zagen hoe een varken (levend!) vastgebonden aan een stok hing. Klaar om geslacht te worden. Helaas schoot het hele proces niet echt op en lag het varken zeker een kwartier lang op de grond te schreeuwen om hulp. Verderop werd zijn vriendje klaar gemaakt voor het spit. Echt een gruwelijk tafereel. We moesten Maartje enigszins in bedwang houden om het zielige nog levende beest niet te bevrijden.

Bali is een prachtig eiland, maar de onderwaterwereld is zeker net zo mooi. Vanuit een van de hotels kon je zo het koraal in lopen. Heerlijk gesnorkeld tussen de koraalduivels(zo heten ze echt!), kogelvissen, anemoonvissen en nog veel meer moois. Toen Jordi weer ging duiken zag hij ongeveer hetzelfde, maar dan nog veel meer en groter. Tot nu toe vond hij het steeds heel speciaal om een clownsfish te zien, maar tijdens het duiken leek de instructeur er geen oog voor te hebben. Na een tijdje werd wel duidelijk waarom niet. Er bleek een clownsfish plaag te zijn uitgebroken, in een oogopslag zag je makkelijk een stuk of 50 anemoon vissen! Allemaal nemo’s :)

Door naar Java.

De Bromovulkaan! Of eigenlijk een paar vulkanen in een gigantische krater. Deze krater zit vol met gestolde lava. Hier overheen zit inmiddels een dikke laag stof/zand, waardoor het net een grote woestijn lijkt! Wel een heel bijzondere, want als je een groot stuk lava op de grond gooit hoor je een hol geluid. Enigszins spannend om er overheen te lopen. De dag erna ging om 3:00 onze wekker. Al onze kleren aan. Letterlijk. Muts op, deken om ons heen geslagen en lopen maar. Een wandeling van 1,5 uur. Boven op de berg aangekomen bleek dat we helemaal niet hadden overdreven met de kleren. Het was maar iets van 5 graden en dan ook nog eens een windje! Gruwelijk koud dus! Moesten nog even wachten en toen kwam de zon op... Prachtig om te zien! En al helemaal met uitzicht op de vulkanen :)

Van de natuur door naar het culturele en artistieke centrum van Java: Yogyakarta. Het heeft een mini beetje iets weg van Ubud, alleen is Java een veel groter eiland en is Yogyakarta dus ook een veel grotere stad. Een gezellige stad met een levendig straatleven vol met eetkraampjes, muzikanten en heel veel straatverkopers. Heerlijk om even een paar dagen te verblijven. Zeker aangezien je vanaf hier mooie tempels kunt bezoeken, zoals de Borobudur. Heel interessant, vonden wij. De locals vonden ons echt een stuk interessanter. We zijn nog nooit zo vaak op de foto geweest. Zo voelt het dus om beroemd te zijn..

Inmiddels zitten we in Jakarta, want donderdag vliegen we vanaf hier naar Vietnam. De tijd vliegt echt. Wat hebben we genoten van dit mooie land, het bezoek van Maartjes ouders, het verrukkelijke eten, de verse fruitsapjes, de vrouwen die van alles op hun hoofd dragen, de prachtige oude gerimpelde mensen en eigenlijk gewoon de hele cultuur. Zeker een land om naar terug te keren, maar dan misschien een paar andere eilanden :)

Helaas loop je ook geregeld tegen de zwarte bladzijdes in de geschiedenis van Indonesië aan; de bezetting door de Nederlanders en de Japanners. Zo zijn er verschillende musea waar uitgebreid in wordt beschreven hoe wreed de bezetters waren. Soms hoor je de meest verbazende feitjes: zo weten de hindoestanen in Indonesië niet precies welke regels ze moeten naleven, omdat de Hollanders hun heilige geschriften hebben meegenomen naar Nederland en ze vervolgens zijn verdwenen! En dat is ons land…

VEEEEEEEEEEEEL PLEZIER MET DE KOMENDE WEDSTRIJDEN VAN NL!!! DAT ZE MAAR MOGEN WINNEN!!! :D

Selamat tinggal!
xxx

PS. Hieronder staan de foto's!

• 12 Juni 2012 - 08:36

Marith:

Harry met een aapje = Priceless

• 12 Juni 2012 - 10:11

Truusje:

Wouw, ik wil ook een aapje die gezellig op mn schouders komt zitten!
    En met dat voetbal, haha, vet lullig.:p
    Fijn dat jullie je nog steeds vermaken.

• 12 Juni 2012 - 10:34

Corrie En Roelof:

O, o, o, wat een prachtig verhaal weer. Tuurlijk hadden we het een en ander al vernomen maar jullie trekken verder en beleven iedere dag weer veel van de andere cultuur!! Wat betreft het varken..... nog steeds een bbq in september Maartje??????
    Blijf genieten en tot de volgende blog.
    Lieve groetjes van de Buikies!!!

• 12 Juni 2012 - 10:39

Marijke:

haha wat een geweldig verhaal weer! Allereerst thnx voor het lieve kaartje, mooie foto zeg! Waar is deze genomen?!
    Lijkt me enorm lastig dat ze niet weten hoe ze moeten leven, omdat wij de geschriften hebben meegenomen. Wie weet liggen die geschriften hier wel ergens in een museum!

Ik denk veel aan jullie en hoop dat jullie nog een fijne tijd hebben daar! Doe voorzichtig he!

Liefs, Rijk

• 12 Juni 2012 - 13:08

Lina:

Morgen gaat Nederland vast winnen, ik ben benieuwd hoe er dan op jullie gerageerd wordt.
    En Maartje is het leuk om "beroemd" te zijn?
    Geniet nog even van Jakarta en dan maar weer op naar nieuwe ervaringen in Vietnam...

• 12 Juni 2012 - 17:11

Jos:

Dertig jaar terug zat ik ook met een deken op de Bromo, er is veel veranderd, maar het uitzicht wat jullie zagen was vast nog net zo prachtig als toen. Heerlijk om door jullie verhalen hier weer eens aan terug te denken.
    XXX

• 12 Juni 2012 - 17:32

Jesse:

De eerste paragraaf is de beste van een reisblog ooit.

Goed om te horen dat jullie het tot nu toe goed gehad hebben.

Thnx voor het kaartje! :-D

• 12 Juni 2012 - 17:43

Dirk Feenstra:

Prachtige verhalen en jullie maken heel wat mee. Ik hoop met jullie dat het beter met het Nederlands elftal gaat.

• 12 Juni 2012 - 17:43

Edith:

Hey wereldreizigers!!

Echt fantastisch wat jullie allemaal meemaken zeg!! Super om iedere keer weer een verhaal te lezen over wat jullie allemaal zien en horen. Maar nog 73 dagen te goed lees ik dus jullie hebben nog even!! Hier in Holland gaat alles zn gangetje, nog een beetje in de oranje stemming, morgen moet het echt gebeuren want anders... het hele elftal van Ramon, Lida, Jasmijn en Calvin komen allemaal hier kijken dus dat zal wel gezellig worden. Tenminste als ze winnen hahaha, maar ja wat is erger in Indonesie uitgelachen worden of hier op de bank. Ik ben je moeder aan het aanmoedigen om af te reizen naar Vietnam dus ik hoop dat ze gaat toch super om mee te maken! O,ja voor ik het bijna vergeet wat een prachtige kaart!! en wat zien jullie er goed uit, ga ook maar eens op wereldreis haha, maar om die foto gaat een lijstje hoor!! Hoop dat jullie nog veel mooie dingen meemaken en genieten he van de overige 73 dagen!!
    Wij gaan 12 dagen dagen naar Tenerife in een appartement van een collega van Raoul, lekker relaxen en een beetje toeren over het eiland, nou tot gauw heel veel liefs van ons,

• 12 Juni 2012 - 18:17

Gerben En Heleen:

Super mooi verhaal! Jullie lijken al echt lang weg... Indrukwekkend. Wij hebben inmiddels een nieuw huis geregeld. Ja HUIS en geen appartement. Wanneer jullie terug zijn moeten jullie echt een keer komen eten.

Groetz!

• 13 Juni 2012 - 07:47

Femke B:

Prachtige verhalen weer en mooie foto`s!!!!!Ik ben blij dat ik het slachten van de varkens niet mee heb hoeven maken.Wat zielig zeg zo langzaam!
    Geniet nog maar lekker en vanavond de wedstrijd tegen Duitsland kijken!Spannend!!!!!
    X Femke.

• 13 Juni 2012 - 19:40

Marieke:

Wat verschrikkelijk, verschrikkelijk, verschrikkelijk mooi en prachtig is het daar! Geniet maar lekker. Alleen dat arme varken, jammer Maartje, dat je hem niet bevrijd hebt!

Willen jullie nog weten hoe het in Nederland gaat? (afgezien van de 2-0 die we nu tegen Duitsland achter staan). Maartje, ik geloof dat het erg goed en verstandig van je is dat je je juffencontract hebt aangehouden. Er vallen allemaal ontslagen in het basisonderwijs, zélfs in Amsterdam!! Maar goed, jullie hebben nog geen last van de Hollandse crisis. En wat de voetbal betreft, de tweede helft moet nog beginnen ;)

• 14 Juni 2012 - 20:11

Krim En Carola:

Hoi Maartje en Jordi,

Hebben weer genoten van jullie reisverslag met al die mooie en leuke foto's.
    Zijn erg benieuwd naar jullie belevenissen in Vietnam. Veel plezier!!!!!

Lieve groeten van ons.

• 14 Juni 2012 - 20:19

Marijke Bergshoeff:

Heb weer genoten van jullie verslag. Heb hier gisteravond de wedstrijd Nederland/Duitsland op een Duitse camping meegemaakt. De Duitsers hebben zich voorbeeldig gedragen.
    Ze hebben ons helemaal niet uitgelachen.
    Groetjes en veel plezier, Marijke B.

• 15 Juni 2012 - 09:39

Toon En Ivonne:

Lieve schatten, wat heerlijk om wat van jullie te lezen, het is hier een beetje chaotisch, dus ik reageer niet zo snel, maar wat genieten wij van jullie verhalen! Gefeliciteerd met Harry hoor, niet zo heel gek dat die aapjes steeds bij hem wilden zitten toch? Lieverds blijf genieten ook van Vietnam, spannend en een hele andere cultuur lijkt mij, ook voorzichtig doen hé en op jullie zelf passen, maar dat komt vast goed! Hele dikke kus en knuffel van ons allemaal uit een vreselijk regenachtig Spanbroek

• 15 Juni 2012 - 18:17

Nelleke:

Wat leuk dat jullie ook de mensen fotograferen, grappig dat ze voor NL zijn...groeten aan de nemovisjes!

• 15 Juni 2012 - 19:02

Frans En Annet:

Een geweldig land! Leuk om te lezen dat jullie er zo hebben genoten. Stiekem zijn we toch wel een beetje jaloers. Iedere keer lezen we met veel plezier jullie verslagen. Vietnam .....wat zal dat weer brengen. Die foto bij de Bromo met de dekens om en die mutsen ;-) erg leuk.

• 21 Juni 2012 - 17:02

Diana:

Weer een stukje van jullie reis.
    Wat een rijkdom aan herinneringen en ervaringen doen jullie op!
    Leuke foto's!
    Waarschijnlijk zijn jullie intussen in Vietnam. Veel reisplezier!!

• 24 Juni 2012 - 09:51

Tini Neves:

Mijn reaktie is wel wat laat ,maar ik heb eerst genoten van 2weken zon in de Algrve en daarna die geweldige 4 daagse van Alkmaar. Wat een mooi verslag en mooie foto's en voor Harrie is apenkop geen belediging want die aap zat heerlijk.en geniet van V:etnam en hartelijke groeten

• 25 Juni 2012 - 12:40

Krijn-Gerda Rabouw:

Lieve Maartje en Jordi.
    Wat een fantastische reis maken jullie.
    We vinden het erg leuk om jullie reisverslagen te lezen.
    En wat heerlijk dat Lida naar Vietnam komt. Geniet ervan en nog heel veel plezier. Groetjes