Bizar bizar bizar - Reisverslag uit Peking, China van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu Bizar bizar bizar - Reisverslag uit Peking, China van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu

Bizar bizar bizar

Blijf op de hoogte en volg Jordi en Maartje

23 Augustus 2012 | China, Peking

Nihau!

Jaja, daar is hij dan… De aller-aller-aller laatste weblog en wel vanuit het fascinerende China. Wat een bizar land. De mensen hier leven echt in een totaal andere wereld. Je zit gewoon even op een andere planeet. Echt heel gaaf om te zien dat een samenleving zo anders kan functioneren. Voor ons af en toe ook wel een beetje lastig. Tot nu toe konden we ons in ieder land met handen en voeten redden, maar hier kunnen we dat vergeten. Als we met onze vingers een aantal aanduiden worden we uitgelachen en doen ze ons na. Wat bedoelen die witten toch met die vingers? Wat nog mooier is is dat veel Chinesen niet lijken te begrijpen dat je een andere taal kunt spreken. De hele wereld spreekt toch Chinees? Als je tien keer hetzelfde zegt dan begrijpen ze dat uiteindelijk toch wel? Ook gaat alles hier nog niet zo efficiënt. Bij de metro moet je de grootste moeite doen om er uit te komen. Zodra de deuren open gaan komen de eerste mensen al naar binnen en tegelijkertijd probeert een stroom er uit te gaan. Mensen kunnen toch door elkaar heen lopen?

Het verkeer is hier ook echt wat… De wegen, borden en markeringen zien er prachtig uit. Nog beter dan in ons land, alleen… Zijn ze even vergeten de verkeersregels aan het volk uit te leggen. En al heb je groen op je zebrapad, dan rijdt het afslaande verkeer standaard dwars door de voetgangers heen. Het gevolg is dan ook dat het verstandiger is om door het rode licht te lopen, wanneer de auto’s ook rood hebben. De mensen kunnen trouwens niet bepaald goed auto rijden. Op de snelweg gaan ze niet harder dan 50 km/uur. Veilig zul je zeggen, toch is dit ook weer chaotisch. Waar de strepen op de weg voor zijn heeft nog niet iedereen ontdekt. Gewoon lekker de lijn volgen en dus twee banen in beslag nemen. Maar wat maakt het ook uit. Je kunt toch links en rechts gewoon inhalen?

We lachen vaak om al deze maffe dingen. Zo werkt het hier nou eenmaal en natuurlijk hebben de Chinesen ook genoeg positieve kanten. Heel vaak stappen mensen op je af om te vragen of ze je kunnen helpen. Ze hoeven verder niks van je. Dat is in de rest van Azië wel anders! Ook het parkleven bevalt ons erg goed. Mensen dansen, tai chi’en, karaoken, lopen modeshows, spelen kaarten en genieten gewoon van het leven. Dit geeft een goede sfeer vol met gezelligheid en tegelijkertijd ook rust. Oké, het karaoke-volume mag soms wat zachter haha.

Wat ons ook opgevallen is is dat China alles probeert te overtreffen. Ze hebben hier de langste muur ter wereld, de afmetingen van de paleizen & Forbidden City zijn bizar, maar wat nog opmerkelijker is is het aantal KFC’s, Mac Donalds, Pizza Hutten… Amerika valt hierbij in het niet! Op élke hoek zit er wel een! Jullie zullen denken; die twee komen tien kilo zwaarder terug! Nee hoor, eerder een paar lichter! Van 3 keer per dag rijst kom je niet echt aan. Vooraf dachten we dat de rijst na een paar ons de neus uit zou komen, maar het blijft lekker! :-) Wat ook heel lekker is is ezel! Ja Donkey van Shrek! Jammiejammie! Ook duif en eend vonden we echt heerlijk. Slang viel helaas een beetje tegen. Wat heel ranziger was waren koeien- en varkensdarmen die af en toe in onze soep boven kwamen drijven. Nu zullen jullie wel denken wat voor barbaren zijn jullie geworden, maar we hebben ook nog wat dingen laten liggen… De varkensoren, -snuiten, -staarten, -poten en –penissen gingen ons toch wat te ver. Kijken kijken niet proeven! ;-)

Helaas zit onze reis er nu helemaal op. China was een mooie afsluiter. Een land vol met uitersten. Culturele hoogtepunten, zoals de Forbidden City, Terra Cotta Leger, eeuwenoude tempels en natuurlijk de Chinese muur. Wat is die muur toch lang en hoog. Naar beneden wandelen? No way! W namen de rodelbaan! Hoe cool is dat! De natuur hoogtepunten mogen ook zeker niet ontbreken. Drie dagen trappen gelopen door de bergen. De Chinesen liepen de trappen op. Ze verklaarden ons voor zwaar gestoord dat wij voor trap af gingen. Maf dat dat per cultuur kan verschillen! Ook hebben we gevaren, gemountainbiked en scooter gereden tussen prachtige karstrosten. De semi-natuur mag nu niet vergeten worden. Dat is de enige manier om een levende panda te zien, aangezien de panda’s in het wild redelijk falen om een liefje te vinden. Dan maar een breeding-centre… We hebben zowel de typische panda als kleine rode gezien. De laatste zelfs een seconde aangeraakt toen er een tussen onze benen door schoot. Ja, daar zijn we trots op hihi.

We willen jullie nog zoveel vertellen, maar we willen ook zo graag slapen. Morgen vliegen we al naar huis. Heeeeel jammer, maar wat was het fantastisch!! We zouden het zo weer over doen! Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Maartje begint volgende week weer met werken en Jordi krijgt in oktober zijn diploma. Jeej! Ja, het echte leven gaat weer beginnen….

Bedankt voor alle lieve reacties en mailtjes die we afgelopen half jaar hebben gekregen. Erg leuk om op deze manier toch nog contact met Nederland te hebben. Hierna kan het weer in real life!

Liefs Jordi & Maartje

PS. Hier onder staan een paar foto's van China. Ze zijn klein, maar anders duurde het uploaden zo lang.. Voor wie nog wat van de andere landen wil zien:

India:

Fijne terug reis. Xx

• 23 Augustus 2012 - 20:24

Henriet:

Heey!

Wat een ontzettend leuk verhaal weer! Jullie kunnen vast zo een paar boeken vol schrijven over jullie ervaringen! :) Slaap lekker hihi en alvast een hele fijne terug reis!

Liefs Henriet

• 23 Augustus 2012 - 20:27

Do:

Heeeeeey lieve Maartje en Jordi,

Jemie, en dan is het grote avontuur alweer afgelopen.....
    Wat een geweldige ervaring!
    Ik heb onwijs genoten van alle leuke verhalen op jullie weblog. Bedankt hiervoor!
    Ik ben begonnen met een vakantiebaantje op het Regionaal Archief als vouwer van zuurvrij papier. Dat doe ik natuurlijk om alvast te sparen, zodat ik ook een half jaar kan reizen ;) Nou..ik ben geloof ik niet zo'n avonturier, maar wat er nog is niet, kan altijd nog komen toch?? hahaha
    Ik wens jullie een hele goede reis en we zullen jullie een warm welkom heten in het koude kikkerlandje. Dat valt nu gelukkig wel mee, want het is mooi weer!

Veel liefs Doris

• 24 Augustus 2012 - 07:59

Marlies:

Lieve Maartje en Jordi,

Wat een verhalen en avonturen!!! Ik kan me voorstellen dat jullie er nog lang niet genoeg van hebben.. Maar ben blij dat jullie er weer zijn, zodat we in real-life af kunnen spreken. :D

Heb een warm welkom in ons heerlijke kikkerlandje, waar we ons wel erg goed aan de verkeersregels kunnen houden ;-) En ik hoop tot heel gauw!!

Dikke knuffels,
    Marlies, Sabine, Jaimy en Nala!

• 24 Augustus 2012 - 11:51

Rinze:

Mooie afsluiting lijkt me :) Wat hebben jullie een coole reis gemaakt zeg! Maar wel blij dat jullie zo weer terug zijn! Hopelijk tot snel gr rinze

• 24 Augustus 2012 - 12:55

Jaap Zwaag:

Beste Jordi en Maartje,

Nogmaals enorm bedankt voor de prachtige verhalen. Ik wens jullie een goede terugreis en spoedig tot ziens.

Jaap Zwaag

• 24 Augustus 2012 - 13:43

Truusje:

Tot vanavond! :)

• 25 Augustus 2012 - 09:35

Femke:

weer een prachtig verhaal over China!!!En die panda`s vind ik helemaal te gek!!Hebben jullie een goede reis terug gehad?En lekker geslapen?Het zal wel weer enorm wennen zijn in Amsterdam en helemaal om weer te gaan werken!
    Heel leuk om je weer te zien Maartje!
    Tot donderdag!!!!!!
    Femke x

• 27 Augustus 2012 - 09:16

Tinineves@live.nl:

Jullie zijn veel ervaringen rijker en kunnen hier jaren op terug kijken.Andere culturen ander eten maar de varkens oren en poten zijn echt heel lekker ik heb ze vaak gegeten in de Kaap Verdiaansche Cachupa een aanrader ook kabeljouw ogen. Nu weer wennen aan het dagelijkse leven.Ik heb altijd genoten van jullie belevenissen. Hartlijke groeten uit Zaandam.

• 28 Augustus 2012 - 15:56

Dirk:

Weer een mooi verhaal. afsluiting van een mooie periode, jullie ook bedankt voor de mooie verhalen

• 19 September 2012 - 11:55

Diana:

Een beetje laat, maar wij waren zelf een tijd weg. Niet zo ver weliswaar, maar toch.
    Mooi verhaal over China. Kan mij heel goed voorstellen, dat het afkicken is geweest, of nog is, eenmaal terug in Nederland.

Wat het trap op of afgaan, ben ik het met de Chinezen eens. Trap af is enorm belastend voor je knieën. Trap op voor je hart, maar dan kan je rusten tot je hartslag weer normaal is.

De herinneringen aan jullie zes maanden samen, neemt niemand jullie meer af.....dat is nagenieten. :)

Wie weet tot ziens, Maartje.

• 19 September 2012 - 16:20

Marijke Bergshoeff:

Hoi Maartje,

Ik heb je een tijdje niet kunnen volgen. De site was veranderd en in een internetcafé heb je meestal niet genoeg tijd om rustig uit te zoeken hoe het werkt.
    Ben nu weer thuis en heb echt genoten van jullie reisverhalen. Ik kom nog wel een keer langs op school en zal dan graag wat tips willen krijgen over het zelfstandig reizen in China. Is het moeilijk om trein/buskaartjes te kopen? Je hoort daar soms wilde verhalen over.
    Viel het trouwens een beetje mee, de eerste weken op school? Ik herinner me, dat ik heel erg moest wennen aan de herrie, vooral op het schoolplein . En na een dag werken ook nog eten koken, terwijl ik maandenlang zelfs geen kopje thee had gezet. Groetjes en tot ziens,

Marijke Bergshoeff