Chopsticks & motorbikes - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu Chopsticks & motorbikes - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Jordi en Maartje - WaarBenJij.nu

Chopsticks & motorbikes

Door: Jordi & Maartje

Blijf op de hoogte en volg Jordi en Maartje

01 Juli 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Xin chao!

We zijn alweer een paar weken in Vietnam, dus tijd voor een nieuwe weblog! Vietnam is echt een heerlijk land met een mooie kust, veel cultuur en heerlijk eten!

Begonnen in het chaotische Ho Chi Minh, wat een drukte! Overal waar je kijkt rijden motors! Oversteken op de ‘normale’ manier lukt dan ook niet aangezien er geen einde komt aan de stroom motorbikes! Dus het is gewoon en kwestie van langzaam tussen de motors naar de overkant lopen. De eerste keren echt doodeng, als links en recht de motors langs je scheuren! Gelukkig lijkt het tot nu toe elke keer weer goed te gaan…

Ook hier heb je weer mega veel straatverkopers, van zonnebrilverkopers tot complete restaurants. Vaak komt er aan het begin van de avond een kar vol met kleine stoeltjes en tafeltjes aanrijden en na een half uur zit het vol met mensen die heerlijk aan het eten zijn. Met kleine stoeltjes en tafeltjes bedoelen we trouwens echt klein! Krukjes van 20 cm hoog zijn geen uitzondering! Ook zijn er heel veel omgebouwde fietsen/brommers met bijvoorbeeld een suikerspinmachine erop, maar ook goudvissen worden gewoon vanaf een omgebouwde fiets verkocht! Echt prachtig!

Dit is niet het enige wat Vietnam zo speciaal maakt. Er zijn helaas ook minder mooie kanten. Zo zie je heel weinig bejaarden op straat. In de Vietnamoorlog is het grootste gedeelte van deze generatie gesneuveld. Vreemd genoeg lijken ze toch geen haat overgehouden te hebben tegenover Amerikanen of westerse mensen. Ze lijken vooral blij met de toeristen te zijn en het geld dat ze meebrengen…
Helaas weten ze net iets te goed hoe ze geld aan toeristen kunnen verdienen. Zo zijn veel prijzen standaard in dollars, zodat je meer betaald. Ook proberen ze uit alle macht het openbaar vervoer geheim te houden voor toeristen, zodat je de duurdere toeristenbussen gebruikt. Uiteraard hebben ze de neiging om net als in de rest van Azië veel meer geld aan toeristen te vragen dan aan de eigen bevolking. Groot gelijk: we hebben natuurlijk ook meer geld! Het enige jammere is dat ze dit in Noord Vietnam vaak doen aan de hand van een uitgebreid web van leugens… Tja liegen is hier blijkbaar geen schande, al confronteer je ze met een leugen kijken ze je uitdagend aan met een blik van: ja en wat ga jij hier aan doen? Echt bizar! Vooral de mensen in het noorden lijken hier veel last van te hebben. In het zuiden hebben we ze nog niet op een leugen kunnen betrappen ;-). Ook lachen ze in het zuiden een stuk sneller, iets wat in het noorden met grote uitzondering lijkt te gebeuren… In het noorden zijn het natuurlijk niet echt slechte mensen, gewoon wat minder aardig. Het land is verder echt prachtig! Al zoveel mooie dingen gezien!

Met een lift een berg op, ja echt met een lift. Daarboven kon je een bergwandeling maken, maar ook een grottenstelsel in vol tempels en boeddhabeelden! Echt een magisch geheel. Hier vlakbij konden we ook nog eens van een heerlijk strand genieten, met palmbomen en prachtige vissersbootjes. Uiteraard hebben ze hier ook prachtige steden, met af en toe nog oude culturele gebouwen die de oorlog hebben overleefd of welke gewoon weer gerestaureerd/ herbouwd zijn. Zo hebben we een forbidden city bezocht (ja net als in Beijing, natuurlijk wel iets kleiner). Voor de rest ook gewoon veel leuke dingen gedaan. Zo hebben we echt een fantastisch ‘amusementspark’ bezocht! 3 km lang met een kabelbaan naar een eiland, waar je een waterpark(met levensgevaarlijke glijbanen), rodelbaan(die heel snel gaat, speciaal voor volwassenen. Heel leuk met Jor die de rem gewoon NIET gebruikt :p), achtbanen, een aquarium waar je soort van doorheen kon lopen; tussen de haaien, zeeschildpadden en heel grote roggen. Echt een gaaf park. Disneyland was er niks bij! ;) Gisteren ook nog een heel leuke ervaring opgedaan, achterop de motor door de bergen getourd! Heel relaxed en mooi!

Nu zijn we weer terug in Ho Chi Minh, want ondertussen heeft Jors moeder een ticket deze kant op geboekt! Samen naar het zuiden van Vietnam & Cambodja! :)

Tam biet!
xxx

PS. We zijn vandaag bestolen! Gelukkig niks ernstigs. We zijn slechts een van onze camera’s kwijt. Mazzel dat we een paar dagen geleden nog een back-up hadden gemaakt! We missen dus niet veel foto’s!

Enne de foto’s van Indonesië staan inmiddels gewoon onder de vorige weblog. De foto’s van Vietnam… Daar zullen jullie nog een paar dagen op moeten wachten. Nu geen tijd voor…

• 01 Juli 2012 - 13:43

Daniëlle:

Heerlijk om weer een reisverslag te lezen! Vooral om een klein beetje mee te krijgen van alle verschillende culturen, zelfs binnen een land! Toch balen dat de camera weg is, maar idd fijn dat het daarbij gebleven is.

Ik heb het de afgelopen weken druk met concerten, maar straks lekker luisteren naar een concert in plaats van zelf spelen. (In een tuin met een bbq erbij, altijd goed!)

Reis ze!!!!!!!

Liefs,
    Daan

• 01 Juli 2012 - 14:16

Liarood:

Hee lieve Maartje en Jordi,

beetje dom, maar mijn reactie aan jullie staat weer op mijn eigen facebook. Doris piest bijna in haar broek van het lachen. Nou ja, ik ben niet voor niks al een 55+er
    dikke kussssssssssss

• 01 Juli 2012 - 15:42

Tini Neves:

Wat leuk om jullie belevenissen weer te lezen en gezellig dat ook Jordy's moeder jullie bezoekt.
    Geniet nog want voor je het weet is het augustus hartelijke groeten uit Zaandam

• 01 Juli 2012 - 15:49

Marieke:

O o o wat maken jullie toch veel mee. Bedankt dat ik zo een beetje mee mag genieten!

• 01 Juli 2012 - 17:27

Krim En Carola:

Hoi Maartje en Jordi,

Leuk om dit te lezen. Zijn we een beetje voorbereid op wat ons daar te wachten staat. :)
    Veel plezier nog in Vietnam en Cambodja,

lieve groeten van ons

• 01 Juli 2012 - 18:13

Trudie:

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen, wat doen jullie veel leuke indrukken op zeg! In het vorige verhaal (sorry, vergeten te reageren) herken ik sommige plaatsen van mijn eigen vakantie in Indonesie, erg leuk om de foto's te zien.

Een van de camera's gestolen? Tjee....dat zal wel even schrikken zijn geweest? Gelukkig maar dat jullie een back-up hadden aangemaakt, we willen natuurlijk niets missen hier in het -helaas nog steeds geen echte zomer- Nederland! Maar...heel zwaar valt het niet, want binnen twee weken ben ik bij jullie om de hoek...nou ja...Sri Lanka! Tot het volgende verhaal. Doe de groeten aan Lida, en pas goed op elkaar! Groet Trudie

• 02 Juli 2012 - 09:18

Eric En Tineke:

Wat heerlijk om de blogs te lezen: wij krijgen ook weer zin om een lange reis te maken! Maar, deze keer houden we het dichter bij huis. We gaan binnenkort naar Italië en daar rondreizen :-)

De foto's van Indonesië zijn leuk! Wat ons wel opviel, is dat Jordi er nu als een échte backpacker uitziet, zonder scheermesje met baard ;-) Hihi!

Echt leuk dat Jordi's moeder jullie ook komt bezoeken, supergaaf!
    Geniet ervan, voor je het weet is het alweer augustus...

Liefs van ons

• 03 Juli 2012 - 10:37

Ans Oosterveen:

Heerlijk, al die leuke verhalen, foto's en indrukken. Enig om te lezen, is net of ik mee ben zo. Hoop dat jullie Lida inmiddels ontmoet hebben. Ik wens jullie een heerlijke tijd samen en zie uit naar jullie volgende verslag. Heel veel liefs van ons. X ans

• 07 Juli 2012 - 07:37

Ard:

Klote van de camera, maar zo te horen maken jullie je er niet héél erg druk om, gelukkig maar.
    Het blijft fijn om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Geniet er nog van!

• 12 Juli 2012 - 17:42

Diana:

Geniet nog even. Vanaf nu gaat de tijd heel snel...Leuk jullie belevenissen te lezen. groetjes,

• 17 Juli 2012 - 09:40

Dirk:

Geweldig die verhalen van jullie en het is daar beter weer dan hier. Het is bar weer. Veel plezier!